tusen skärvor tillit

jag går ut starkt för det här med att blogga! för att ha lite struktur, jag gillar struktur, så tänker jag mig några regelbundna inslag/inlägg. på onsdagar tänker jag tipsa om böcker jag läst och främst de böcker jag gillar! min typ av böcker är romaner, biografier och based-on-a-true-story-böcker. nyckelordet är att det ska vara verklighetstroget, fantasy är inte min grej. under tiden jag pluggat har jag varit periodläsare, beroende på hur mycket kurslitteratur jag har behövt läsa, men nu tänker jag snäppa upp lite och försöka hänga med tom bland nyare böcker. so enjoy!

först ut är: 

tusen skärvor tillit av helena von zweigbergk

boken handlar om jessica och tom som man får följa från första gången de träffas. de blir snabbt ett par, flyttar ihop och får efter ett tag även barn tillsammans. tom och jessica kommer från två mycket olika familjer och det finns många andra olikheter mellan dem som ställer till trassel redan från början. kort sagt så får man följa detta par och deras problem. bokens, enligt mig, största förtjänster är att den 1) är vardagsnära, det skulle kunna handla om vem som helst, 2) jag kunde inte på förhand säga hur den skulle sluta, 3) har en parallell story om en av jessicas klienter från socialkontoret. kan det vara så att jag gillar boken extra mycket på grund av att jessica är en "yrkeskollega"?, 4) räcker länge. jag är en snabbläsare och tycker ofta att bra böcker tar slut för snabbt men den här räckte förvånansvärt länge och då ransonerade jag inte ens! :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0